Tips om het tekenen leuker te maken voor kleuters
Tekenen met kleuters leuker maken? Niet elk kind is van nature dol op tekenen. Maar geen zorgen! We hebben hieronder 11 inspirerende tips voor je verzameld om je kind enthousiast te maken over tekenen
Varieer met materiaal en thema’s tijdens het tekenen
Bied verschillende materialen aan
Kleuters vinden het leuk om te experimenteren. Geef ze verschillende tekenmaterialen zoals kleurpotloden, krijtjes, stiften, verf, wasco, of zelfs gekleurde potloden met glitter. Varieer ook het papier: groot formaat, gekleurd, karton, of een schoolbord.
Speel met thema’s
Introduceer leuke thema’s die aansluiten bij hun interesses, zoals dieren, sprookjes, seizoenen of hun favoriete speelgoed. Laat ze bijvoorbeeld een “dierentuin” tekenen of een “regenboogwereld”.
Teken samen
Kleuters vinden het vaak leuk om samen met een ouder of begeleider te tekenen. Maak samen een tekening: jij tekent bijvoorbeeld een huis, en het kind mag bloemen en bomen toevoegen.
Combineer tekenen met andere activiteiten
Maak het interactief door tekeningen in een spel te verwerken. Laat ze bijvoorbeeld een schatkaart maken en volg deze samen, of een racebaan tekenen waar ze speelgoedauto’s overheen kunnen laten rijden.

Communiceer met elkaar over de tekening
Gebruik inspiratiebronnen
Laat ze kijken naar boeken, natuur, of prenten voor inspiratie. Kijk bijvoorbeeld samen naar een boom buiten en vraag hen om die na te tekenen op hun eigen manier.
Stimuleer creativiteit met open vragen
Vraag hen bijvoorbeeld: “Hoe ziet jouw droomhuis eruit?” of “Kun je een dier tekenen dat nog niet bestaat?” Dit prikkelt hun fantasie en maakt tekenen avontuurlijker.
Introduceer andere technieken
Laat ze experimenteren met vingerverven, sponsstempels, doedelen, of sjablonen. Probeer ook eens tekeningen te combineren met plakken, zoals knippen en een collage maken.
Geef complimenten
Prijs hun creativiteit en inspanning, niet alleen het resultaat. Zeg dingen zoals: “Wat een mooie kleuren heb je gekozen!” of “Je hebt echt goed nagedacht over je tekening!

Wees creatief in het aanbieden van tekenen
Laat zien dat tekenen geen regels heeft
Moedig hen aan om vrij te tekenen zonder zich zorgen te maken over wat “goed” of “fout” is. Het gaat niet om perfectie, maar om het plezier van het creëren. Laat hen ontdekken hoe leuk het is om de lijnen te laten vloeien en hun fantasie de vrije loop te laten. Alles mag, alles kan, en elke krabbel is waardevol!
Maak een kunsttentoonstelling
Hang hun tekeningen op in huis of maak een “kunstgalerij” op de koelkast. Dit geeft hen een gevoel van trots en stimuleert ze om verder te tekenen.
Laat ze hun eigen boekje maken
Vouw een paar vellen papier dubbel en niet ze vast als een boekje. Laat het kind elke pagina vullen met een tekening, zodat ze hun eigen verhaal of prentenboek hebben.
Wat zeggen kindertekeningen?
Kindertekeningen geven een unieke kijk op de emoties, relaties en ontwikkeling van een kind. Het kleurgebruik, de grootte van figuren en de intensiteit van lijnen kunnen bijvoorbeeld gevoelens van blijdschap, onzekerheid of frustratie weerspiegelen.
Familietekeningen laten zien hoe een kind sociale relaties ervaart, terwijl de manier waarop het zichzelf tekent iets zegt over zijn zelfbeeld en zelfvertrouwen.
Tekenstijl van een kind
De tekenstijl toont ook de motorische en cognitieve ontwikkeling van een kleuter, variërend van eenvoudige krabbels tot herkenbare vormen en scènes met details zoals vingers en gezichtsuitdrukkingen.
Fantasie speelt een grote rol, waarbij tekeningen vaak unieke verhalen en creatieve ideeën onthullen. Soms verbeelden tekeningen ook emoties die moeilijk in woorden uit te drukken zijn, zoals stress of angst, herkenbaar aan donkere kleuren of herhalende thema’s.
Context is cruciaal bij het interpreteren van kindertekeningen, en vragen naar hun eigen uitleg geeft waardevolle inzichten. Hoewel tekeningen emoties en gedachten kunnen weerspiegelen, zijn ze geen diagnose-instrument. Bij zorgen kan een gesprek met een professional nuttig zijn.

Wat moet een kind van 4 jaar kunnen tekenen?
Kinderen van 4 jaar zitten in de klei-fase van artistieke ontwikkeling. Op deze leeftijd beginnen ze meer controle te krijgen over hun potlood en hun tekeningen worden herkenbaarder. Wat een kind van 4 kan tekenen varieert echter sterk, afhankelijk van hun motorische vaardigheden, interesse en hoeveel ze hebben geoefend. Hieronder staat een overzicht van wat een kind van deze leeftijd typisch kan tekenen:
1. Mensen teken
Mensen worden vaak afgebeeld als een “kopvoeter”, waarbij het hoofd en de ledematen direct aan elkaar zijn verbonden, zonder romp. Meestal tekenen ze een groot rond hoofd met ogen, een mond, en soms een neus. Armen en benen zijn rechte lijnen die direct uit het hoofd komen.
2. tekenen van dieren
Naast mensen proberen peuters en kleuters andere vertrouwde onderwerpen te tekenen, zoals dieren. Deze worden vaak op een vereenvoudigde manier weergegeven: een rond of ovaal lichaam met eenvoudige lijnen voor poten en staarten. Dieren zoals honden, katten of vissen komen regelmatig voor, omdat ze deze uit hun dagelijks leven kennen
3. Basisvorm van een huis tekenen
Jouw kind zal een huis teken als een basisvorm van een huis met een vierkant (of rechthoek) voor de structuur en een driehoek als dak. Sommige kinderen voegen nog ramen en een deur toe maar dit verschilt echter per kind.
4. De natuur na maken
De natuur speelt een belangrijke rol in de tekeningen van een 4-jarige. Ze tekenen vaak de zon als een cirkel met stralen eromheen, simpele bomen met een stam en een ronde of wolkachtige kroon, en bloemen die bestaan uit een cirkelvormige kern met lijnen of blaadjes eromheen.
Wat deze tekeningen bijzonder maakt, is dat kinderen op deze leeftijd beginnen met het vertellen van verhalen over wat ze hebben getekend. Een verzameling lijnen en cirkels kan bijvoorbeeld een “dag in het park” voorstellen, compleet met bomen, gras en spelende mensen.
5. Abstracte vormen maken
Hoewel de meeste tekeningen van een kind van 4 nog eenvoudig zijn, experimenteren ze graag met abstracte vormen zoals spiralen, zigzaglijnen en patronen. Ze gebruiken deze vaak om de tekening levendiger te maken. Belangrijk is dat tekenen op deze leeftijd niet alleen gaat om wat ze produceren, maar vooral om het proces zelf. Het geeft hen een gevoel van trots en zelfexpressie

Kinderen met speciale behoeften stimuleren met tekenen
Voor kleuters met autisme, ADHD of leerstoornissen zijn structuur, geduld en spelenderwijs leren cruciaal. Visuele hulpmiddelen, korte activiteiten en focus op sterke punten helpen hen om zich veilig en begrepen te voelen. Samenwerking met professionals is hierbij waardevol.
Hoogbegaafde kleuters hebben extra uitdaging nodig, zoals complexe puzzels en creatieve projecten. Stimuleer hun nieuwsgierigheid en help hen sociale vaardigheden te ontwikkelen door contact met gelijkgestemde kinderen. Ondersteun hen bij het omgaan met perfectionisme en emoties.
Voor verlegen kleuters kan het fijn zijn om hun zelfvertrouwen op te bouwen met kleine stappen en prijzende woorden. Oefen sociale situaties via rollenspellen en introduceer hen langzaam in grotere groepen. Geef ze tijd en ruimte om zich aan nieuwe situaties aan te passen.
Wanneer jouw kleuter met verlies of scheiding te maken heeft zal hij of zij het fijn vinden om Gebruik te maken van eenvoudige taal om verlies of scheiding uit te leggen en erken hun emoties. Routine en voorspelbaarheid bieden troost, terwijl creatieve expressie hen helpt gevoelens te uiten. Schakel professionele hulp in als nodig.
De tekenontwikkelen 0-6 jaar
Tussen 0 en 6 jaar groeit tekenen van willekeurige krabbels tot herkenbare scènes. Het weerspiegelt hun motorische, cognitieve en emotionele ontwikkeling, terwijl het een middel is om hun wereld te ontdekken en zich creatief uit te drukken.
0-2 jaar: De eerste krabbels
In de eerste twee jaar ontdekt een kind tekenen door te experimenteren met beweging en materialen. Rond 1 jaar kan het beginnen te krabbelen, puur voor het plezier van het maken van sporen op papier. De bewegingen zijn grof en willekeurig, zonder betekenis. Deze fase is belangrijk voor het ontwikkelen van hand-oogcoördinatie en motorische vaardigheden.
2-4 jaar: Van krabbels naar vormen
Tussen 2 en 4 jaar krijgen krabbels meer betekenis. Kinderen vertellen verhalen bij wat ze tekenen, zoals “Dit is mama” of “Dit is een auto”. Rond 3 jaar ontstaan kopvoeters: mensen met een groot hoofd en armen en benen die eraan vastzitten. Ze tekenen ook simpele huizen, bloemen en de zon. Kleuren worden spontaan gekozen, en het plezier in tekenen groeit.
4-6 jaar: Details en scènes
Tussen 4 en 6 jaar worden tekeningen herkenbaarder en krijgen ze meer details. Mensen hebben nu een romp, vingers, haar en gezichtsuitdrukkingen. Kinderen tekenen scènes, zoals een gezin, een landschap of een dier. Kleurgebruik wordt bewuster, en objecten worden in relatie tot elkaar geplaatst. Tekenen is nu een manier om verhalen en emoties te delen.